החיים הם מסע המתובל בכל טעם אפשרי. לצערנו, החיים מאלצים אותנו להתמודד עם מקרים לא נעימים, משברים, אתגרים וטראומות. עם חלקם לא נדע איך להתמודד. במקרה של מוות של אדם קרוב, סביר שישאירנו כואבים, אולי אף מרוקנים מאנרגיה לתקופה. יתכן שנחוש חסרי מוטיבציה לעשייה כל שהיא, מדוכאים ועוד שלל רגשות המציפים ומונעים מאתנו תפקוד ראוי עד להתאוששות.

כיצד ממשיכים לחיות, לעבוד ולתקשר עם אחרים? כיצד מתמודדים עם אבל ואובדן? כאשר התחושות הקשות כבדות מנשוא המונעות חזרה לתפקוד. בשלב זה אפשר לשקול להיכנס למסלול של טיפול מסודר שיקנה כלים הנדרשים להשלים עם מה שקרה ולהמשיך לתפקד. במקרים רבים, בעזרת הטיפול, נמצא נקודות אור וכוח יאפשרו צמיחה מתוך הקושי.

מתי נרצה לפנות לטיפול במקרה של אובדן?

התמודדות עם אובדן עשויה להיות קשה מאוד, במיוחד כאשר מדובר באדם קרוב. קושי זה יכול להוביל לפתיחה של פצעים ישנים או אובדנים קודמים שלא עובדו כהלכה. לא פשוט להשלים עם הפרדה ולרוב מועיל מאוד לדבר, לשתף ולהתבונן ביחד עם שותף מכיל על המשמעויות הגלויות והנסתרות של האירוע.

לא תמיד מתאפשר להשלים עם המקרה לחלוטין, ויתכן שנרגיש געגוע וחוסר לאורך שנים. עם זאת ועם עזרה מקצועית, ניתן כמעט תמיד, להגיע לשיפור משמעותי בתהליך ההחלמה מהשבר. עיבוד משמעויות ורגשות יאפשר למתאבל להיות פנוי יותר לרגע הזה ולסביבת חייו הנוכחים, כמו גם חזרה לתפקוד למען עצמנו ולמען אחרים. המשימות היומיומיות בחיים מקבלות פרופורציות חדשות לצד אובדן וכבר נכתב לא מעט על המוות כמורה לחיים.

הזמן הטוב ביותר לפנות לטיפול במקרה של אובדן הוא סובייקטיבי לחלוטין. עם זאת כאשר הפגיעה בתפקוד גבוהה לאורך זמן כמו גם פגיעה במצב הרוח, כדאי לשקול בקשת עזרה מקצועית ואמפתית. אם אתם לא מצליחים לחזור לתפקוד מלא בעצמכם, כדאי יהיה לפנות לטיפול כדי להיעזר ולאמץ הכלים נוספים להתמודדות.

באיזו מסגרת נוכל לקבל את הכלים הנדרשים והתמיכה שלה אנו זקוקים?

את הטיפול תוכלו לקבל במסגרת ציבורית או פרטית, באמצעות טיפול אישי או קבוצתי. סדרת מפגשים בקליניקה ו/או באמצעות מפגשים קבוצתיים עם אנשים שכולים נוספים, תוכלו לאוורר את סיפורכם וחוויותיכם כמו גם לשמוע מאחרים. קבלת כלים נוספים להתמודדות יוקנו בכל אחת מהאפשרויות.

מהו אופי הטיפול ועל מה חשוב לשים דגש?

במהלך טיפול שעובר אדם לאחר אובדן יש לבחון את הרגשות והמחשבות שהתעוררו כמו גם את הפרקטיקה של החיים. חלקים שונים באישיות, בעלי מוטיבציות שונות מייצרים רגשות מגוונים ומחשבות שונות ביניהן יהיו לרוב כמה שנרצה להצניע ואולי אף להכחיש. בהנחה שהכימיה בין המטופל/ת למטפל מייצרת אמון ותחושה בטוחה בקשר, ניתן יהיה להציף ולעבד את הנחווה.

לעיתים יוותר עניין לא סגור (unfinished business) עם הנפטר אשר עשויי להטריד ואף לייצר אי-נחת לתקופה ארוכה. מספר טכניקות נמצאו יעילות לנושא זה ועבודה התנסותית בהן, מקדמת לרוב, את השלום הפנימי.

המאפיינים העשויים להשפיע על חווית השכול האישי

יש כמה פרמטרים שמשפיעים על האדם השכול שכעת מצופה להתמודד עם המציאות החדשה. לא אמנה כאן את כולם אלא את המרכזיים והשכיחים: אופי הקשר ומעורבות החיים עם הנפטר בטרם לכתו. רצוי לשים לב גם לתמונה הגדולה, כלומר: מה קורה בתקופה בה המוות מנתק את הקשר כהמשך של אירועים הקודמים. במקרים מסוימים נערכה פרדה בריאה ונכונה ובאחרים נעשתה חלקית או שלא נערכה בכלל עקב ניתוק קודם של הקשר או פטירה פתאומית.

אובדן מאתגר את כוחות הנפש והרשות שאנו נותנים (או לא) לעצמנו להישבר או לעצור לפעמים. לרובינו יש 'עקב אכילס' אחד או יותר באיזו פינה בלב ובנפש ורצוי לאפשר ביטוי למקומות הפגיעים. ניסיון חיים קודם יכול לעזור או להפריע בהתמודדות עם השכול הנוכחי – נושא זה ייבדק אף הוא במהלך הטיפול.

לסיכום, התמודדות עם אובדן עשויה להיות קשה, ובמידה והיא קשה מנשוא אפשר להיעזר בטיפול מקצועי, נעים וסבלני שיעזור לעבד את הניתוק והגעגוע, כעסים וייסורים (במידה ונותרו) וכמובן האהבה. הטיפול והשיתוף יקנה הזדמנות לעבד ולצמוח מהבלתי ניתן לשינוי.

ד"ר טל קנב מזמין אתכם לטיפולים במגוון רב של אתגרי החיים, כולל במקרים של עיבוד אבל. טל קנב הינו ד"ר לפסיכולוגיה ופסיכותרפיסט מקצועי ומנוסה, שיוכל לסייע ולהקנות לכם את הכלים הנדרשים לחיות לצד האבדן כמו גם לייצר מטרות חדשות ולהמשיך הלאה מחוזקים.

תגובות