ראש השנה: שירת נשים

היום, כמדי שנה מאז 1969 בערב ראש השנה, משודר המצעד העברי השנתי.

ב-47 המצעדים עד כה, רק 30% מהשירים המדורגים בוצעו ע”י נשים, 21% נכתבו ע”י נשים ו-10.5% הולחנו ע”י נשים. מבין השירים שדורגו במקום הראשון, רק ב-17% הייתה מעורבת אישה כמבצעת, ככותבת ו/או כמלחינה. בשנות ה-70 וה-80 היה שיעורן של הנשים דווקא גבוה יותר מאשר בשנות ה-90 ואילך: שיעור המבצעות והמלחינות ירד בכשליש, ושיעור הכותבות כמעט במחצית. בעשור האחרון שיעורן של נשים מבצעות, כותבות או מלחינות הוא בשפל כל הזמנים, ובאף אחד משירי השנה לא הייתה מעורבת אישה.

בשנים האחרונות תופסת מדי פעם סוגיה כלשהי של “שירת נשים” את הכותרות.
לכאורה מדובר בקו פרשת המים במאבק האיתנים בין שמרנות לקדמה, בין הדת לערכי הליברליזם, בין רגשותיהם של מי שמאמינים ש”קול באישה ערווה” ובין רגשותיהם של מי שמאמינים שנשים הן בנות אדם וחוה. פעם מדובר בחיילים דתיים שיוצאים מטקס שבו שרות חיילות, פעם מדובר בהפרדה מרחבית בין המינים בהדלקת נרות באוניברסיטה, פעם בתפילה בכותל, פעם במופע “קירוב לבבות” בכיכר העיר.
לכאורה מתגייס הרוב החילוני, הליברלי, המקדם שוויון, מקים קול צעקה ומציב גבול: עד כאן! קולן של נשותינו חשוב באותה המידה. יצירתן של נשותינו חשובה באותה המידה. נשותינו מלאות תוכן ויש להן אמירה באותה המידה, ולא ניתן לצמצמן לכדי ערווה בלבד.
מדוע מכל הסוגיות דווקא סוגיה זו מעוררת כל כך הרבה רגשות? מדוע מכל ההלכות דווקא שירת הנשים נחשבת כערעור בל ייעבר על הסטטוס-קוו או, מצד שני, כייצוג חד-משמעי של המחנה ה”נאור”? לאלוהים הפתרונים. או לאלוהימה. או למפלצת הספגטי המעופפת.
אבל בינתיים, במציאות, הנתונים מראים אחרת. גם במרחב החילוני השוויוני וליברלי לכאורה, מוזיקה שיוצרות נשים מושמעת פחות, מוכרת פחות, עולה פחות על הבמות. למה? אפשר לפרוש כאן תיאוריות והשערות על החסמים ועל ההטיות המובילות לפערים בהזדמנויות הניתנות לנשים ולגברים החפצים להגיע אל הקהל הרחב עם האמנות שלהם, אבל עדיף לתת לנתונים לדבר בעד עצמם.
ולא להפסיק לשיר.

שנות ה-70:
מבצעות 34%, כותבות 24%, מלחינות 12.5%. עם חמשת המבצעים המובילים נמנית אישה אחת – אילנית, ומבצעות מובילות נוספות הן חוה אלברשטיין, דורית ראובני, רבקה זהר, ג’וזי כץ, שוקולד מנטה מסטיק ורוחמה רז. הכותבות המובילות הן נעמי שמר, תרצה אתר, רחל שפירא ולאה גולדברג. המלחינות המובילות הן נעמי שמר, נורית הירש, דפנה אילת וג’וזי כץ.

שנות ה-80:
מבצעות 41%, כותבות 30.5%, מלחינות 12.5%. במשך שנתיים, 1988 ו-1989, יש יותר מבצעות ממבצעים במצעד! עם חמשת המבצעים המובילים נמנות ארבע (!) נשים – ירדנה ארזי, עפרה חזה, גלי עטרי וריטה, ומבצעות מובילות נוספות הן אילנית, שלומית אהרון, אילנה אביטל, יהודית רביץ, סי היימן, יעל לוי ומזי כהן. הכותבות המובילות הן רחל שפירא, שמרית אור, מירית שם אור, נעמי שמר וחמוטל בן זאב. המלחינות המובילות הן נורית הירש, קורין אלאל, נעמי שמר, יהודית רביץ, סי היימן ושרון ליפשיץ.

שנות ה-90:
מבצעות 27%, כותבות 17%, מלחינות 8.5%. עם חמשת המבצעים המובילים נמנות שתי נשים – ריטה ודנה אינטרנשיונל, ומבצעות מובילות נוספות הן אתי אנקרי, שרית חדד, ירדנה ארזי, דפנה דקל, אורנה דץ, זהבה בן, גלי עטרי, נורית גלרון ויהודית רביץ. הכותבות המובילות הן אתי אנקרי, צרויה להב, חנה גולדברג, יונה וולך ואלונה דניאל. המלחינות המובילות הן אתי אנקרי, אילנה אביטל, אלונה דניאל, קורין אלאל, יהודית רביץ ולאה שבת.

שנות ה-2000:
מבצעות 28%, כותבות 17%, מלחינות 9.5%. עם חמשת המבצעים המובילים נמנות שתי נשים – שרית חדד ונינט טייב, ומבצעות מובילות נוספות הן ריטה, דין דין אביב, דנה ברגר, גלי עטרי, מירי מסיקה, קרן פלס ויהודית רביץ. הכותבות המובילות הן קרן פלס, דנה ברגר, צרויה להב, סמדר שיר, ירדן בר כוכבא ויהודית רביץ. המלחינות המובילות הן קרן פלס, דנה ברגר, ורד קלפטר, יהודית רביץ ומיקה קרני.

שנות ה-2010:
מבצעות 14%, כותבות 11%, מלחינות 8%. בקרב חמשת המבצעים המובילים אין אף אישה. המבצעות המובילות הן מירי מסיקה, רוני דלומי, קרולינה, אפרת גוש, ירדנה ארזי, יובל דיין ודיקלה. הכותבות המובילות הן קרולינה, עינת הולדר, אפרת גוש, מירב סימן טוב, אסתר שמיר ושחף וולמן. המלחינות המובילות הן קרולינה, אפרת גוש, דנה לפידות ודיקלה.

לפי נתוני מדיה פורסט מ-2009 עד היום, שרית חדד היא הזמרת היחידה מבין 13 האמנים שעמדו במשך מספר השבועות הכולל הרב ביותר בצמרת המצעד, ומבין 18 השירים שעמדו במשך מספר השבועות הכולל הרב ביותר בצמרת המצעד – אף לא אחד מבוצע ע”י זמרת.
********************
הערות על אופן חישוב הנתונים:

– לוקטו 20 המקומות הראשונים בכל מצעד, לפי הרשומות של מצעד הפזמונים העברי השנתי בויקיפדיה.

– בשנים שבהן נערכו שני מצעדים – ברשת ג’ ובגלי צה”ל/גלגלצ – לוקטו עשרת המקומות הראשונים בכל מצעד, וקוזזו כפילויות כך שנוספו מקומות נוספים במצעד שבו דירוג השיר המקוזז היה נמוך יותר.

– לשם פשטות החישוב, הרכב של כמה מבצעות, כותבות או מלחינות נספר כאילו מדובר באישה אחת, והרכב מעורב נספר כאילו מדובר במחצית נשים ומחצית גברים.

פייסבוק